Veelgestelde vragen boeken

Hieronder vind je een lijst met al onze veelgestelde vragen. Kies hiernaast een onderwerp om alleen de vragen over dat onderwerp te tonen. 

Staat je vraag er niet bij? Dan kun je altijd contact opnemen met de boekhandel of onze klantenservice.

Kan ik een bestelling wijzigen of annuleren?

Een afhaalbestelling kun je annuleren door contact op te nemen met de boekhandel. Doe dit graag zo snel mogelijk, om te voorkomen dat het boek speciaal voor je wordt besteld.

Een thuisbezorgbestelling is in de meeste gevallen niet meer te annuleren, omdat deze meteen doorgaan naar onze leverancier. Je hebt de meeste kans dat wij je bestelling kunnen annuleren OP WERKDAGEN wanneer je direct na het plaatsen van je bestelling een mail stuurt naar: [email protected] (met in het onderwerp ANNULERING) of belt met onze klantenservice: 033-2532300

Is je thuisbezorgbestelling niet meer te annuleren, dan kunt je na ontvangst je bestelling binnen 14 dagen retourneren.

Hier lees je alles over het wijzigen of annuleren van bestellingen.

Welke artikelen zijn beschikbaar in de webshop?

In onze webshop kun je alle bestelbare boeken vinden. Deze boeken vind je voor een groot deel ook terug bij je boekhandel. En indien deze het betreffende boek niet op voorraad heeft, dan kunnen zij dit voor je bestellen.

Alle boekhandels hebben hetzelfde basisassortiment boeken. Daarnaast heeft iedere afzonderlijke boekhandel een eigen assortiment. Hierdoor ontstaat een divers aanbod in de winkels.

Naast (meer dan 2.000.000) boeken kun je bij de Libris en Blz.-boekhandel ook terecht voor kantoorartikelen, tijdschriften en wenskaarten. Online kun je ook ebooks en luisterboeken aanschaffen.

Kan ik een cadeau laten bezorgen?

Jazeker, tijdens het bestelproces kun je het afleveradres van je bestelling aanpassen. Gebruik hier dan als afleveradres het adres van de cadeauontvanger. Ook kun je een persoonlijke boodschap (deze komt op de pakbon terecht) en/of inpakpapier toevoegen aan je bestelling.

Op de pakbon bij de bestelling staan geen prijzen. De factuur ontvang je alleen zelf, in de e-mail van je orderbevestiging.

Als ik meer dan één artikel bestel, worden ze altijd samen verzonden?

Nee, wij verzenden artikelen zodra ze leverbaar zijn, wat meer dan één verzending kan opleveren. Je betaalt hiervoor géén extra verzendkosten, deze komen voor onze rekening.

Waarom moet ik een boekhandel kiezen?

In het geval van bestellen en afhalen in de boekhandel zal je boekhandel zorgen dat je bestelling klaarligt en contact met je opnemen wanneer het artikel afgehaald kan worden.

Ook bij thuisbezorgen en downloadbestellingen kies je een voorkeursboekhandel. Deze boekhandel krijgt namelijk de opbrengst van je bestelling.

Libris.nl is geen keten, maar een collectief van zelfstandige boekhandels in Nederland, die gericht samenwerken om de concurrentie op alle fronten aan te gaan. Je steunt dus, óók met je thuisbezorgbestelling of digitale download, de zelfstandige boekhandel van jouw keuze.

Hoewel een bezoek aan de boekhandel natuurlijk niet noodzakelijk is in het geval van bestellen voor thuisbezorging of het downloaden van ebooks of luisterboeken, kan ook hier jouw boekhandel een belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld als aanvullende bron van informatie over je bestelling of met het verlenen van technische assistentie bij het downloaden van je ebook of luisterboek.

Welke verzendkosten worden er gerekend bij mijn bestelling?

Voor iedere bezorgbestelling met ALLEEN nieuwe boeken verzonden naar een adres binnen Nederland én met een waarde van 20 euro of meer rekenen we GEEN verzendkosten. Bekijk hier de overige voorwaarden.

Kies je ervoor om je bestelling in de boekhandel af te halen, dan worden er uiteraard géén verzendkosten gerekend.

Voor België rekenen wij 2,95 euro per bestelling. Voor overige producten zoals tweedehands, non-books, spellen en ereaders, rekenen wij 2,95 euro verzendkosten per bestelling.

Wat wordt er bedoeld met de verschillende leverbaarheidsstatussen?

In je orderbevestiging of orderstatuswijziging staat altijd de status van de door jou bestelde titel vermeld. Na het plaatsen van je bestelling ontvang je altijd bericht wanneer je bestelling geleverd wordt of klaarligt om af te halen. Hier vind je meer informatie over de leverbaarheidsstatussen in de webshop.

Hoe kan ik betalen?
Kan ik via de webshop een Boekenbon verzilveren of bestellen?

Op 1 september 2012 is de Boekenbon-cadeaukaart geïntroduceerd. Met deze Boekenbon-cadeaukaart kun je in onze webshop betalen als je kiest voor thuisbezorgen. Als je kiest voor afhalen in de boekhandel, kun je uiteraard je Boekenbon-cadeaukaart in de boekhandel of online verzilveren.

Ook downloadbare ebooks en luisterboeken kunnen met de Boekenbon-cadeaukaart betaald worden. Zie ook het onderwerp 'Hoe kan ik betalen' voor meer informatie.

Heb je nog papieren Boekenbonnen? Deze kunnen voor onbepaalde tijd (tenzij de bon een geldigheidsduur aangeeft die is verstreken) in de boekhandel verzilverd worden, maar je kunt hier niet mee betalen in onze webshop.

Wil je graag een Boekenbon aanschaffen? Dan kun je hiervoor terecht bij je Libris of Blz.-boekhandel. Je kunt geen Boekenbonnen kopen via de webshop.

Hoe werkt betalen met de Boekenbon-cadeaukaart in de webshop?

Voor het verzilveren van je Boekenbon heb je het 19-cijferige kaartnummer en een 6-cijferige pincode nodig. De 6-cijferige pincode bevindt zich achter een kraslaag op de achterzijde van je Boekenbon-cadeaukaart.

  • Kras de 6-cijferige code van je Boekenbon(nen) weg.
  • Selecteer en bestel je boeken op onze website. Wanneer je klaar bent met bestellen ga je naar je winkelmandje en klik je op 'Bestellen'. (Je vult dus dus geen code in bij "Ik heb een kortingscode".)
  • In 'Stap 3: Betaalwijze' kies je voor 'Boekenbon' en klik je op 'Bestelling afronden'.
  • Je komt nu terecht op de website van onze betaalservice Buckaroo.
    Vul het kaartnummer (zonder spaties!) in bij kaartnummer. Vul de pincode van je boekenbon in, in het invulveld daaronder. (Wanneer je browser vraagt om het wachtwoord op te slaan, kies je voor nee of nooit.)
  • Wanneer je jouw bestelling wilt betalen met een tweede (of meer) Boekenbon(nen) herhaal je dit nogmaals. Je kunt een eventueel restant bedrag betalen met een andere betaalmethode. Dit wijst zich vanzelf wanneer je de instructies op opeenvolgende schermen van Buckaroo opvolgt.
  • Wanneer je bestelling volledig is betaald, keer je terug naar onze website. Je ontvangt een orderbevestiging van je bestelling per e-mail.

Je hoeft het bedrag op je Boekenbon niet in één keer op te maken. Het restant saldo kun je controleren bij de saldocheck op de site van Boekenbon.nl.

Meer informatie over de Boekenbon

Ik heb een Boekenbon of VVV cadeaukaart van 50 euro of meer, kan ik die gebruiken?

Belangrijke wijziging wegens nieuwe regelgeving per 1-7-2020:
In mei 2020 is de Europese anti-witwasrichtlijn AMLD5 in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd in de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). De invoering hiervan heeft impact op het accepteren van een aantal cadeaukaarten, waaronder de Boekenbon- en VVV-cadeaukaart, omdat deze gezien worden als ‘elektronisch geld’ (EGI) en vallen onder de werking van deze wet. Met ingang van 1 juli 2020 mag het deel van de transactie van de Boekenbon- of VVV-cadeaukaart niet meer zijn dan 50 euro. Uiteraard kun je het resterende deel van de transactie betalen met een van onze andere betaalmethodes.

Voorbeeld: je hebt een Boekenbon- of VVV-cadeaukaart met een waarde van 100 euro. Je koopt in onze webshop een artikel van 75 euro, dan kun je 50 euro betalen van het tegoed dat op je cadeaukaart staat. De resterende 25 euro betaal je met bijv. iDeal. Het overige tegoed op de cadeaukaart kun je bij een volgende bestelling gebruiken.

Mijn betaling is mislukt en nu is mijn Boekenbon of VVV cadeaukaart afgeschreven, wat nu?

Bij een mislukte betaling, staat het bedrag binnen 48 uur terug op de Boekenbon of VVV-cadeaukaart.

Bij betaling wordt het bedrag even gereserveerd, vandaar dat je bon tijdelijk wordt afgeschreven. Wordt de betaling niet voltooid, dan wordt de cadeaukaart automatisch teruggestort. Vaak is dit al iets sneller dan 48 uur zichtbaar. Daarna kun je de Boekenbon of VVV-cadeaukaart opnieuw gebruiken.

Je kunt het saldo checken via www.boekenbon.nl of https://www.vvvcadeaukaarten.nl/saldo-checken

Daarna kun je de bestelling opnieuw plaatsen.

Waarom kan ik niet kiezen voor betalen in de boekhandel?

Bij een afhaalbestelling kun je ervoor kiezen je bestelling pas te betalen in de boekhandel. Deze mogelijkheid zie je bij de betaalmogelijkheden tijdens het bestelproces van je afhaalbestelling.

Studieboeken vormen hierop een uitzondering. Bij studieboeken kun je tot maximaal 100 euro achteraf in de boekhandel betalen. Bij hogere bedragen aan studieboeken dien je wel vooraf te betalen.

De reden hiervoor is dat studieboeken meestal niet standaard in de boekhandel liggen en speciaal voor je worden besteld door de boekhandel.

Eventueel kun je wel meerdere losse bestellingen met studieboeken plaatsen voor een lager bedrag om deze af te kunnen rekenen in de boekhandel. Of stuur je favoriete boekhandel een mail met je bestelling, dan helpen zij je graag.

Wanneer kan ik mijn bestelling afhalen?

Is het boek op voorraad, dan kun je de bestelling in principe meteen afhalen. Wil je onze e-mail even afwachten, dan weet je zeker dat je niet voor niets komt. Een andere klant kan het boek net in de boekhandel hebben gekocht.

Is het boek niet op voorraad, dan bestellen wij het boek voor je en laten wij je weten wanneer je jouw bestelling kunt ophalen. De bestelling wordt meestal binnen 1 à 2 werkdagen in de boekhandel geleverd. Wij nemen altijd contact met je op wanneer je jouw bestelling kunt ophalen. 

Wanneer wordt mijn bestelling bezorgd? (binnen Nederland)

Bezorgbestellingen tussen vrijdag 23.00 uur en maandag 23.00 uur worden op maandag verstuurd en in de meeste gevallen op dinsdag bezorgd. Je ontvangt voor deze bestellingen op dinsdag vroeg in de ochtend een verzendbevestiging met track & trace van DHL.

Bestellingen op werkdagen voor 23.59 uur besteld, binnen 1-2 dagen bezorgd* worden meestal de volgende dag bezorgd. Raadpleeg onderstaand overzicht voor meer informatie. Op de dag van levering ontvangt je een mail van Libris.nl met daarin de track & trace van DHL.

Daarnaast ontvang je een bevestiging van DHL zelf, maar daarin de melding wanneer DHL verwacht bij jou voor de deur te staan.

Voor 23.00 uur besteld op: Wordt verzonden op:  Wordt geleverd op:
Maandag Maandag Dinsdag
Dinsdag Dinsdag Woensdag
Woensdag Woensdag Donderdag
Donderdag Donderdag Vrijdag
Vrijdag Vrijdag Zaterdag**
Zaterdag Maandag Dinsdag
Zondag Maandag Dinsdag

 

*Dit bericht is geldig voor bestellingen met een status "Op werkdagen voor 23.59 uur besteld, binnen 1-2 dagen bezorgd".

**Levering op zaterdag is afhankelijk van de regio waarin je laat bezorgen. Op feestdagen wordt niet ingepakt en niet bezorgd. Tijdens de feestdagen gelden vaak afwijkende levertijden. Houd de mail van DHL in de gaten voor de exacte levertijd.

Aan dit overzicht kun je geen rechten ontlenen. Libris.nl en DHL doen hun uiterste best om de leverdatum te halen.

Waarom kan ik geen postbus kiezen als afleveradres?

Onze leverancier, CB logistics, verstuurt pakketten via DHL. Libris kan niet kiezen welke postbezorger ingezet wordt.

DHL kan helaas niet bezorgen op postbus adressen, vandaar dat het niet mogelijk is om een bestelling te plaatsen met een postbus als afleveradres. Wij raden je dus aan, indien je een gewoon postadres/huisadres hebt, deze te gebruiken in plaats van de postbus.

Heb je geen postadres/huisadres om je bestelling af te leveren? Dan kun je contact opnemen met je favoriete boekhandel en vragen of zij wellicht jouw bestelling zelf willen verzorgen. De boekhandel kan dan het pakketje zelf voor je versturen, in veel gevallen via fietskoerier of PostNL.
Waar kan ik terecht met vragen over mijn bestelling?

Als je een vraag over een specifieke bestelling hebt, kun je het beste de bevestigingsmail van je oorspronkelijke bestelling beantwoorden. Op deze manier gaat je e-mail automatisch terug naar het juiste e-mailadres van je boekhandel, en heeft de boekhandel gelijk alle informatie over je bestelling.

Voor alle andere vragen, klik hier om gelijk een vraag aan je boekhandel te stellen.

Heb je specifiek een vraag over een thuisbezorgbestelling, dan kun je contact opnemen met de klantenservice van Libris via [email protected] of 033-2532300 (lokaal tarief).

Wat wordt er bedoeld met "bestelbaar" en "niet-bestelbaar"?

Als je in de webshop zoekt via de vereenvoudigde zoekpagina, dan worden in eerste instantie alleen "bestelbare" zoekresultaten getoond. Via een link bovenaan de pagina met zoekresultaten, kun je er vervolgens voor kiezen om ook eventuele "niet-bestelbare" artikelen te tonen. Op de uitgebreide zoekpagina kun je meteen al aangeven of niet-bestelbare resultaten getoond moeten worden.

Artikelen in de webshop zijn "bestelbaar" in de volgende gevallen:

  • Het artikel is leverbaar
  • Het artikel is nog niet verschenen, maar wel aangekondigd
  • Het artikel is momenteel in herdruk/nabestelling

Zulke artikelen kun je direct in je winkelmandje plaatsen en via de webshop bestellen, om af te halen in de boekhandel, voor thuisbezorging, of in het geval van ebooks of downloadbare luisterboeken om direct te downloaden. Let wel op: in het geval van nog niet verschenen artikelen, of artikelen in herdruk/nabestelling, wordt de verwachte verschijningsdatum getoond: deze kan ver in de toekomst liggen! Je kunt zo'n artikel wel bestellen, maar zult even moeten wachten voor je het in huis hebt.

In andere gevallen zijn artikelen in de webshop "niet-bestelbaar". Het gaat dan bijvoorbeeld om artikelen die uitverkocht zijn en waarvoor (nog) geen herdruk is aangekondigd of door onze leveranciers niet meer worden aangeboden. Deze artikelen zijn niet direct bestelbaar via de webshop.

Via Zoekeenboek.libris.nl kun je inzien of het artikel mogelijk nog wel bij een boekhandel op voorraad is. Vaak is deze dan alleen af te halen. Vraag gerust uw boekhandel om hulp wanneer je op zoek bent naar een titel.

Waarom kunnen sommige artikelen niet worden thuisbezorgd?

De boekhandel kan eigen uitgaven hebben toegevoegd. Deze zijn dan alleen via de boekhandel te verkrijgen.

Dit zijn bijvoorbeeld boeken die alleen voor afhalen bestemd zijn, of boeken die bij de landelijke leverancier zijn uitverkocht en alleen nog bij de boekhandel zelf op voorraad zijn.

Indien gewenst kun je contact opnemen met uw boekhandel over de mogelijkheden om een boek alsnog thuis te laten bezorgen. Mogelijk worden hier verzendkosten voor gerekend.

Waarom kunnen sommige artikelen niet worden afgehaald?

In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld aan het begin van een schooljaar, kiezen sommige boekhandels ervoor om het bijbehorende grote aantal studieboeken alleen rechtstreeks vanuit onze centrale leverancier te bezorgen, en niet via de boekhandel.

Hoe kan ik een artikel dat is thuisbezorgd retourneren of ruilen?

Alles over herroepingsrecht en retourneren van artikelen die thuisbezorgd heeft gekregen, kun je hier lezen.

Hoe kan ik iets ruilen of retourneren in de boekhandel?

Ruilen
In onze winkels adviseren we je graag over de aankoop van een boek of kantoorartikel. Indien je het boek wilt ruilen, dan is dat mogelijk bij alle Libris en Blz.-boekhandels in Nederland, binnen 14 dagen met de kassabon.

Retourneren
Wil je een artikel dat je hebt gekocht in de boekhandel retourneren, dan kun je dit in de boekhandel doen of contact opnemen met de boekhandel. De voorwaarden en termijn waarbinnen je een artikel kunt retourneren in de boekhandel kun je bij je favoriete boekhandel opvragen.

Hoeveel tijd heb ik om mijn bestelling te retourneren of ruilen?

Je kunt binnen 14 dagen je bestelling retourneren of herroepen. Tijdens de feestdagen kunnen afwijkende retourtermijnen gelden. Meer informatie vind je hier.

Wachtwoord vergeten

Ben je wachtwoord van je Libris account vergeten? Hier kun je een nieuw wachtwoord aanvragen.

Je gebruikersnaam (je e-mailadres) en wachtwoord worden vaak opgeslagen op je mobiel of computer. Indien je het wachtwoord wijzigt, let er dan op dat je het nieuwe wachtwoord bijwerkt op al je apparaten. Dan kun je de volgende keer snel en gemakkelijk weer inloggen zonder dat je jouw wachtwoord opnieuw hoeft in te stellen.

Je Libris account gebruik je voor Libris.nl, de websites van al onze aangesloten Libris en Blz.-boekhandels en de tolino ereader en app. De inloggegevens hiervoor zijn dus overal gelijk.

Ben ik verplicht om een account aan te maken?

Nee, je kunt op deze site ook als gast je bestelling plaatsen.

Alleen indien je een downloadbestelling voor een ebook of luisterboek plaatst, dien je een account aan te maken. Je ebooks en luisterboeken worden voor je opgeslagen in je account zodat je deze (opnieuw) kunt downloaden.

Ik wil graag mijn account verwijderen

Wil je jouw Libris account verwijderen? Dan kun je een mail sturen naar [email protected] met het e-mailadres waarop je Libris account staat en het verzoek deze te verwijderen.

Let op, indien je ebooks op je account hebt staan, worden ook deze verwijderd. 

 

De nieuwsbrief staat los van uw Libris account. Je kunt je zelf voor de nieuwsbrief afmelden door helemaal onderaan de nieuwsbrief te kiezen voor 'Afmelden'.

Kan ik op de hoogte worden gehouden van Libris-acties en nieuwe, actuele boeken?

Libris.nl houdt je via de nieuwsbrief per e-mail op de hoogte van nieuw verschenen titels. Daarnaast zul je ook regelmatig verrast worden met informatie en speciale acties. Geef je op via het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief en je hoeft niets meer te missen.

Waar kan ik terecht met vragen of klachten?

Indien de vraag of klacht gaat over een boek dat bij één van de Libris of Blz.-boekhandels is gekocht, dien je terug te gaan naar deze winkel. Zij zullen je verder helpen. Ook kun je via deze site je vragen stellen door te klikken op: Stel een vraag aan je boekhandel.

Voor overige vragen kun je contact opnemen met de klantenservice van Libris via: [email protected] of 033-2532300. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Ook kun je een officiële klachtenbrief schrijven naar:
Libris.nl
t.a.v. Klantenservice
Postbus 150
3870CD Hoevelaken

Raadpleeg voor meer informatie over klachten en geschillen artikel 16 van de algemene voorwaarden Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

Zodra we je mail hebben ontvangen, ontvang je binnen 3 werkdagen na ontvangst van je e-mail een antwoord of passend voorstel.

Waar kan ik terecht met de oplossing uit de folder?
  1. Je kunt de oplossing uit de Libris-folder inleveren bij de Libris-boekhandel. De oplossing uit de Blz.-folder lever je in bij de Blz.-boekhandel.
  2. Opsturen kan naar: Libris Blz. B.V., tav prijsvraag, Postbus 150, 3870 CD Hoevelaken.
  3. De prijsvragen uit de folders staat ook altijd op onze website vermeld. Via het deelnameformulier kun je ook meedoen aan de prijsvragen.
Brengt Libris.nl ook folders uit?

Onder Libris.nl vallen de Libris en Blz.-boekhandels die beiden een eigen folder uitbrengen, die huis-aan-huis worden verspreid in het bezorgingsgebied van de boekhandel. Krijg je geen folder in de bus, dan kun je ook lid worden van onze nieuwsbrief.

Ik heb zelf een boek uitgegeven, hoe krijg ik deze op de webshop van Libris?

Al het assortiment dat op de webshop staat, komt bij leverancier CB (Centraal Boekhuis) vandaan.
Indien je boek dus in CB Online geregistreerd én als leverbaar staat, komt deze automatisch op onze webshop.

Het assortiment in de boekhandels wordt door onze boekhandels zelf bepaald.
Wil je contact hebben met aangesloten boekhandels, dan kun je de gegevens vinden via:
https://libris.nl/winkels/

Heb je toch nog vragen? Mail dan naar [email protected], dan zetten onze collega's je bericht door naar de juiste persoon.

Hoe gaat Libris om met mijn gegevens?

Om het winkelen via Libris.nl zo gemakkelijk mogelijk te maken, maken wij gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Door verder te gaan op Libris.nl accepteer je het gebruik daarvan. Indien je meer wilt weten over deze cookies én voor wie en voor wat we ze gebruiken, verwijzen we je naar het ‘Cookie statement’ in onze ‘Privacyverklaring’. Deze gegevens zijn geüpdatet op 17 mei 2018.

Hoe weet ik dat ik bij Libris veilig kan betalen?

Tijdens een betaling via creditcard of iDEAL zul je onze webshop tijdelijk verlaten en naar het betaalscherm van Buckaroo Online Payment Services gaan. Hier kun je de betaling verder afronden.

Buckaroo is de payment service provider van onze webshop, en voldoet aan de strenge eisen van MasterCard, Visa en iDEAL met betrekking tot het veilig verwerken van creditcard- en iDEAL-betalingen.

Zoals de meeste betrouwbare websites maakt Buckaroo gebruik van de technologie SSL (Secure Socket Layer) om persoonlijke informatie te beschermen tijdens het versturen van je gegevens. Je kunt in de adresregel van je browser zien dat je op een beveiligde pagina bent. Daar moet https:// met de link van de webwinkel of Payment Service Provider (Buckaroo) staan in combinatie met het groene slotje. Meer informatie over veilig betalen via Buckaroo.

Hostname: pro-mbooks3